Schim en Schaduw - Leigh Baduro (Grisha #1)

 Al een aantal jaar prijkt de Grisha-trilogie hoog tussen de lovende recensies voor YA- fantasie boeken. In 2019 konidgde Netflix aan het verhaal te gaan bewerken in serievorm, en recentelijk kwamen de eerste beelden uit in de vorm van een teaser-trailer. Hoog tijd dat ik minstens het eerste deel lees, alvorens ik besluit of ik de serie wel of niet wil gaan kijken. 





We volgen in Schim en Schaduw het verhaal van Alina Starkov, een jong weesmeisje dat opgroeid samen met haar beste vriend Mal. De fantasiewereld Ravka is opgedeeld en bedreid door de Schaduwvlakte, letterlijk de duisternis, en dat bewoont wordt door de gruwelijke monsters Volcra. Wanneer Alina en Mal de Schaduwvlakte proberen over te steken, raakt Mal gewond en openbaart zich een bijzondere gave bij Alina: zij blijkt een Grisha te zijn, iemand die een element kan manipuleren (licht, in haar geval). Ze wordt door de Duisterling, de leider van de Grisha meegeleid naar het hof, om hier getraind te worden in haar krachten. Deze krachtige magiër blijkt nog een geheimzinnig en intrigerend staartje te hebben..

Wat een heerlijk boek! Ik ben gek op magische werelden die sterk neergezet zijn, met eigen vocabulaire, zelfbedachte wezens en veel oog voor detail. Schim en Schaduw omvat al deze ingrediënten om zo tot een volwaardige nieuwe fantsie-trilogie te komen, met een heel bijzondere setting: het Oude Rusland. Het komt minder naar voren dan je zult denken, maar het is zeker een waardevolle toevoeging aan het verhaal, door het gebruik van de Russisch-klinkende termen, en tegen de achtergrond van het Tsarenrijk. Echter zorgt de omvangrijke nieuwe wereld wel voor de nodige aandacht van de lezer, want er is geen woordenlijst toegevoegd. Aan het begin kunnen alle verschillende typen Grisha bijvoorbeeld vrij verwarrend werken. 

‘Wacht!’ riep ik nog, maar de Duisterling draaide zich al om. Ik pakte zijn arm vast en negeerde de geschokte reactie van de Grisha in het publiek. ‘Dit moet een vergissing zijn. Ik heb niet… Ik ben niet…’ Mijn stem stierf weg toen de Duisterling zich heel langzaam naar me omdraaide en zijn heldergrijze ogen naar de plek liet glijden waar mijn hand op zijn mouw rustte. Ik liet los, maar gaf het niet zo gemakkelijk op. ‘Ik ben niet wat je denkt dat ik ben,’ fluisterde ik wanhopig. 

Daarnaast zijn de karakters goed uitgewerkt en fijn om over te lezen. Alina maakt als hoofdpersoon een duidelijke groei in haar persoonlijkheid door. Het voelt wellicht wat cliché (een nobody lijkt zeer bijzondere gaven te hebben), maar het fijne is dat ze niet steeds op een voetstuk wordt gezet. Alina wil eigenlijk gewoon niet die ´ene´ zijn, maar zou liever kiezen voor een leven als Jan Modaal. Ze maakt fouten, en is een heel geloofwaardige protagonist. Ze heeft een verhaal achter zich, die ook ruim de aandacht krijgt, waardoor je haar gedragingen kan plaatsen. Ook de andere karakters hebben een eigen verhaal, en onderling onderhouden ze een fijne dynamiek, die je als lezer blijft boeien. Zo is de Duisterling een bijzonder personage, met diverse lagen, waarover je steeds meer wilt lezen. De romantiek in het boek sprak me echter wat minder aan, deze had veel overlap met andere YA fanatasieseries, maar wellicht had me dat minder gestoord als ik dit boek 5 jaar geleden had gelezen, 

Het verhaal zelf is ook fijn neergezet, maar voelt soms te gehaast en op andere momenten juist weer te kalmpjes. Wel leest het boek vlot door, en is het uit voor je het door hebt. Door de combinatie van actie en karakterontwikkeling, en de vele uitgewerkte details, blijf je als lezer geboeid en doorlezen. Hiernaast waren er veel plottwists aanwezig, waardoor nieuwe kanten van personages en situaties naar voren komen. Uniek is ook het concept van de Schaduwvlakte: Baduro laat de duisternis fysiek worden, in plaats van metaforisch. 

 Zowel de doorwinterde 20+ lezer, als de jongere doelgroep komen aan hun trekken in het eerste deel van de Grisha-trilogie, door de toegankelijkheid van de schrijfstijl en de sterke worldbuilding.  Ik heb er in ieder geval van genoten, en heb het tweede deel al in mijn winkelwagentje geplaatst. Op naar deel 2!

Titel: Schim en Schaduw
Auteur: Leigh Baduro
Uitgeverij: Blossom Books (2014)
Bladzijden: 352
ISBN: 9789463491525


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts