Verras me - Sophie Kinsella

Wat heerlijk, er lag weer een Sophie Kinsella op me te wachten. Vrijwel alle vertaalde boeken heb ik van haar gelezen en de nieuwsten komen automatisch op de TBR-list, zonder dat ik überhaupt de omslag lees. Daar waar ik voorzichtig ben met chicklits en romantische vrouwenboeken, is de formule van Kinsella er eentje die me me altijd laten genieten. Meestal staat er een (vrijgezelle) dame in de hoofdrol, maar dit maal maken we kennis met het getrouwde stel Dan en Sylvie.


Het koppel is al een aantal jaar gelukkig getrouwd, en heeft het voor hun gevoel allemaal voor elkaar: een fijn huis, een lieve tweeling en ze zijn nog steeds gek op elkaar. Wanneer ze tijdens een medische controle te horen krijgen dat ze nog wel zo´n 68 jaar met elkaar zouden kunnen leven, trekken ze het allemaal ineens in twijfel, want de kans dat er sleur zou kunnen optreden, beangstigt hen. Ze besluiten dit voor te zijn en beginnen met het project ´Verras me´, waarbij ze de ander verrassen in het dagelijks leven. Dit gaat niet allemaal even soepel, en blijken er ook minder plezierige verrassingen uit het leven naar voren te komen. Wanneer Dan een geheim lijkt te verbergen voor Sylvie, lopen de spanningen rondom het huwelijk nogal op. 
We verdelen ons leven in periodes van tien jaar. in elke periode doen we iets anders, iets cools. we presteren iets. We werken aan onszelf. zo zouden we bijvoorbeeld tien jaar alleen maar Italiaans met elkaar kunnen spreken. ´Wát?´ We spreken alleen maar Italiaans met elkaar, waarom niet? ´Omdat we geen Italiaans spreken!´

Zoals ik gewend ben bij de boeken van Sophie Kinsella, moest ik ook bij dit boek regelmatig gniffelen. Uiteraard gaat er vanalles mis tijdens de verrassingen die de twee voor elkaar bedacht hebben en heeft Sylvie de neiging om mini-dingetjes ontzettend uit te vergroten in haar hoofd en hier overhaast op te reageren. Beide aspecten zorgen voor hilarische momenten, die we gewend zijn van de schrijfster. De schrijfstijl is vlot, beelend en zorgt ervoor dat je door blijft lezen. 

Toch heeft dit boek een minder luchtige inslag dan de andere boeken, en lijkt het zelfs wat meer op de boeken die ze schreef onder haar eigen naam (Madeleine Wickham). Het boek omvat namelijk ook belangrijke emotionele thema´s zoals trouw en verwachtingen,  en de vraagstukken: waar draait de liefde nu écht om, en hoe houd je de vlam aangewakkerd voor elkaar? We worden meer dan anders meegenomen in het verhaal rondom hun relatie, maar ook de familieperikelen. Meer dan bij de gemiddelde feelgoodroman, of chicklit neemt Kinsella de lezer ook mee in de ontwikkelingen van de hoofdpersonen, en van hun relatie. Desalniettemin had weinig met de hoofdpersoon; pas tegen het einde begon ik sympthatie voor haar te ontwikkelen. Ik vond haar namelijk erg verwend overkomen, en irriteerde me regelmatig aan haar hysterische gedachten. 

Al met al vond ik Verras me weer een fijne chicklit van Sophie Kinsella, en dit maal met een sterkere emotionele ondertoon die we van haar gewend zijn. Het boek is echter niet te zwaar beladen, maar vooral ook erg humoritisch geschreven. Goed voor een aantal uurtjes leesplezier, en ideaal voor wanneer je even niet te veel wilt nadenken. Wel kan ik aanraden om niet met dit boek te beginnen, als je Kinsella´s oevre wilt ontdekken.

Titel: Verras me
Auteur: Sophie Kinsella
Uitgeverij: The House of Books (2018)
Bladzijden: 373
ISBN: 9789044353624

Reacties

Populaire posts