Dewey de bibliotheekkat - Vicky Myron

Veel boeken, koffie met goed opgeschuimde sojamelk, planten en katten. Als ik alleen ben, is dit het kwartet waarmee je me gelukkig kan maken en ik weer even kan opladen. Boeken over katten zijn fijn, en ik kan me best identificeren met Minoes. Een boek over een bibliotheekkat kon ik dan ook niet laten liggen. Toen ik tijdens mijn vakantie als huisoppas rondfietste en neerstreek op een bankje met dit boek, streek stomtoevallig een rode kater lang mijn been. Katten en hun minnaars, ze blijven onafscheidelijk.

Wanneer vanuit de inleverbak voor bibliotheekboeken een bijzonder geluid klinkt en een sterk verwaarloost katje tevoorschijn komt, is dit het begin van liefdevolle nieuwe pagina in de geschiedenis van het stadje Spencer, Iwona. Vicky Myron, de directrice van de kleine bibliotheek vindt hem en besluit het arme beestje op te lappen. Wanneer hij zienderogen vooruitgang boekt, weet ze alleen geen raad. Het bestuur van de bibliotheek besluit echter dat de bibliotheek onderdak kan bieden aan de rossige kater, gezien de tedere gevoelens die hij al direct bij hen opwekt. De hartendief laat niet alleen het personeel van de bibliotheek aan zich binden, ook de bezoekers raken vervuld van deze Dewey Leesmeer-Boeken. Zoals een goede kat betaamd, wordt hij op zijn wenken bediend met de nodige aai- en eetsessies, maar daar krijgt zijn ´personeel´ ook goed voor betaald. Ieder die een pittige tijd lijkt door te maken, kan rekenen op fijne kroelsessies en fysieke genegenheid van Dewey, waardoor de liefde toch echt een mutuele symbiose wordt. 
Van heinde en verre ontdekken tegelijkertijd steeds meer mensen het verhaal van Dewey en reizen zij ook af naar het plaatsje, wat destijds in economische crisis leeft. Mede dankzij deze bijzondere kat, rijzen het dorp en de bibliotheek op uit hun as.

Bijzonder aan dit verhaal is vooral de extra informatie die je leest over het stadje Spencer, en de persoonlijke perikelen van Vicky. Zij heeft namelijk niet zo´n prinsheerlijk leventje geleidt als Dewey, en haar verleden heeft de nodige weerslag op haar emotionele gesteldheid. Dit zorgt er tegelijk voor dat niet iedereen het boek zal waarderen, immers lees je niet alleen over Dewey, maar ook over menselijk worstelen van de mensen om hem heen. Mensen die het boek juist weer niet uit kattenliefde oppakken, zullen zich irriteren aan het ophemelen van de kat (immers geeft deze toch aandacht aan hen die een kat voorziet in eten en liefkozingen). Ik vind het zelf juist wel fijn om meer te lezen dan alleen het rooskleurige luizenleven van een goed verzorgde kat, want hoe lief ze ook is, mijn Moortje voert ook geen interessante dingen uit. Ook de geschiedenis van Spencer en de kleine bibliotheek dragen bij aan het realistische verslag die de 19 jaren met Dewey beschrijft. 

Het verhaal zelf vond ik hartverwarmend, soms ontroerend of zelfs komisch. Leuke bijkomstigheden aan het boek zijn de toevoegingen van lijsten, van bijvoorbeeld Dewy´s functieomschrijving en dagindeling. Dit zorgt samen met de openhartige menselijke verhalen voor een prettige afwisseling, waardoor het boek niet te serieus, maar ook niet te zoetsappig wordt. Een literair hoogstandje is het echter niet, maar dat hoeft zeker niet altijd. Het raakte mij in ieder geval als kattenmens, want ´ons soort´ weet hoe speciaal een band tussen mens en kat, dier en mens kan zijn. Een absolute leestip voor de kattenliefhebbers, bibliotheekfanaten en geïnteresseerden in het stadje Spencer. En mocht je daarna nog niet genoeg ervan hebben (wie wel?!), op youtube kun je filmpjes bekijken van de megaschattige bibliotheekkat


Titel: Dewey de bibliotheekkat
Auteur: Vicky Myron
Bladzijden: 269
Uitgeverij: Boekerij (2010)
ISBN: 9789049201074

Reacties

  1. Ik heb zo'n kat gekend, die heette Pluis. Het boek staat bij zijn bazinnetje in de boekenkast. Mooie recensie trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts