De Roadtrip van je leven -Lizzie van den Ham en Lily Frank

Met de nodige spanning schreef ik me in voor de Chicklit-leesclub voor de Roadtrip van je Leven van Lizzie van den Ham en Lily Frank, een echte feelgood. Vanwege de clichés, de zoetsappigheid en typetjes houd ik me veelal afzijdig van dit genre. Maar ik houd er niet van om vanuit vooroordelen te handelen, ook niet wat boeken betreft. Om die reden gaf ik mezelf op voor de leesclub van Chicklit.nl. Leuke anekdote: je kunt nog mijn recensies uit 2013 voor hen terugvinden.




De reisblogger Eline durft na een ongeluk zelf niet meer te rijden en mist het reizen enorm. Haar beste vriendin Beatrice woont tijdelijk in Sicilië en vraagt Eline om langs te komen. Klinkt als een heerlijke vakantie, ware het niet dat Beatrice haar vraagt per auto te komen, waarbij tot overmaat van ramp haar broertje Marcus de chauffeur zal zijn. Eline heeft zich vroeger altijd ontzettend geïrriteerd aan Marcus, terwijl hij juist een oogje op haar had.
Wellicht is Marcus´  kans om zichzelf van de goede kant te laten zien aan zijn jeugdliefde Eline, tijdens de lange rit naar Sicilië. Helaas wordt de roadtrip voor hem ook niet als ontspannend tocht, mede door de overbevraging van zijn ouders boekhandelsketen, wat helaas ook tijdens de tocht doorgaat. Daarnaast lijkt Eline haar oordeel al over hem klaar te hebben. Met tegenzin stappen ze beiden de auto in, met een spanning om van te snijden. Echter ontdekken ze gedurende de autorit meer over zichzelf en elkaar en lijkt de reis meer kilometers te maken dan de fysieke afstand naar de Italiaanse regio.
“Zijn handen voelden zweterig aan. Straks zou ze naast hem in de auto stappen. Na al die tijd. Dagenlang met z’n tweeën in een afgesloten, veel te kleine ruimte. Zou ze hem nog steeds beschouwen als het kleine, kinderachtige broertje van haar beste vriendin? Hij snoof.” 
´De Roadtrip van je leven´ wordt met een afwisselend perspectief vanuit protagonisten Eline én Marcus verteld. Dit leest fijn en zorgt ervoor dat je voor beiden sympathie en begrip ontwikkelt. Een bijzonder pluspunt vond ik het feit dat Marcus een echt rond karakter is en een ontwikkeling doormaakt. Dikwijls zijn mannelijke figuren in chicklits of feelgood boeken maar vlakke figuren met weinig diepgang en nuancering, en dat was in dit verhaal wel anders, zonder dat dit ten koste gaat van zijn karakter. Marcus wordt namelijk realistisch neergezet en niet als een geromantiseerde prins. Ook Eline maakt een karakterontwikkeling door, al vond ik haar eerlijk gezegd minder goed uit de verf komen door het gemak waarmee deze ontwikkeling gepaard ging. Het verliep naar mijn idee iets te soepeltjes. Een mooi aspect om te zien was dat  Eline en Marcus elkaar bij hun groei ondersteunden.
De interactie tussen de karakters was ook leuk om over te lezen. Aan het begin werd er met de nodige humor flink wat gekibbeld en viel Eline niet als een zwijmelend blok voor Marcus´ voeten. Wel groeiden ze in een realistische manier steeds dichter naar elkaar toe. De romantiek werd daardoor ook niet overmatig. Wel zaten er wat 18+-scenes in die ik niet had verwacht en ook voor mij niet hadden gehoeven in dit genre, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Een opvallend punt in het boek is de uitgebreide beschrijvingen van de route en bezienswaardigheden. De auteurs van het boek, Lizzie van den Ham en Lily Frank, hebben zelf de roadtrip gemaakt en dat lees je! Tijdens het lezen waan je je echt in de vakantiesferen terwijl we Eline en Marcus volgen door België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Italië. Door het aanmaken van een daadwerkelijke reisblog door de auteurs, op naam van Eline, komt zo het boek meer tot leven. Verder zorgt  een lichte plotwending met bijfiguur, ook gelijk voor meer lucht dan het verstikkende gevoel wat een boek met louter romantiek kan hebben. 

Al met al vond ik het een leuk boek om te lezen, anders dan ik gevreesd had en vooral met positieve verrassingen. Het psychologische deel had bij Eline dieper uitgewerkt mogen worden, maar had in dat geval niet meer in het genre gepast. Verder was het verhaal erg voorspelbaar, maar het boek las wel lekker weg, mede door het gebruik van humor en de uitgebreide beschrijvingen van het landschap  En ik kan me voorstellen dat voor velen deze roadtrip nuals een welkome afleiding komt, nu veel echte reisjes zijn geannuleerd. 


´That is the thing about books. They let you travel without moving your feet.´

Met dank aan Chicklit.nl ism Dutch Venture Publishing voor het meedoen aan de leesclub. 

Titel: De Roadtrip van het Leven
Auteurs:  Lizzie van den Ham en Lily Frank
Pagina´s: 324
Eerste druk: Mei 2020
  • ISBN: 9789463988780


Reacties

Populaire posts