Voor wat, hoort wat -Sophie Kinsella

Fixie Farr wil altijd alles fixen, of het nu gaat om interpersoonlijke relaties of het rechtzetten van spullen. Samen met haar familie leidt ze het familiewinkeltje-van-alles Farrs, maar een harmonieuze bloedband zit er niet in, aangezien ze altijd overtroefd wordt door haar broer en zus en ook de behoeften van anderen voor laat gaan op die van haarzelf. Daarnaast is ze sinds de middelbare school verliefd op Ryan die nog altijd als een puber een spelletje van aantrekken en afstoten met haar speelt. Wanneer ze in een koffietent de laptop van Sebastian redt, schrijft hij een koffiebekertje met daarop ´IOU´: I own you. Nadat ze deze tegoedbon onverwacht toch inzet voor Ryan, staat Fixie in het krijt bij Sebastian en volgt een reeks aan IOU´s.



Hoewel ik over het algemeen geen enorme fan ben van chicklits en liever over bloed en fantasierijke werelden lees dan over zoetsappigheid, heb ik toch een zwak voor Sophie Kinsella. Ik ben gek op haar droge, doordachte humor die haar verhalen toch een dimensie meer geven dan de gemiddelde strandlectuur. De schrijfstijl van Kinsella zorgt ervoor dat je over de bladzijden heen vliegt en soms jezelf betrapt op een hoorbare gegrinnik.

Fixie, de hoofdpersonage, is een herkenbare karakter om over te lezen. Direct voel je sympathie voor haar, maar soms moest ik echt met mijn hoofd schudden om haar zelfopofferingsdrang. De mate waarin ze dit vertoont, deed mij een DSM-belletje rinkelen, maar erg diep gaat Kinsella niet in over de oorzaken van dit gedrag. Gelukkig maakt Fixie  een goede omwenteling mee en leert over haar eigen normen en waarden, ondanks alle familieleden die het haar echt lastig maken. Haar familieleden zijn interessant om over te lezen, soms herkenbaar en dikwijls frustrerend. Toch blijven zij, evenals de beide heren, erg oppervlakkig in het verhaal. Ik miste vooral bij Sebastian de diepgang, wat ik normaal gesproken meer gewend ben bij de mannelijke hoofdpersonen van Kinsella.

Ondanks het ontbreken van diepgang in diverse personages, wat je ook niet moet verwachten bij chicklits, is het wel een heerlijk boek om bij weg te kruipen en de donkere wolken wat doet vervagen. Wel heeft het boek een duidelijke en heldere boodschap, wat samen met de heerlijke humor van Kinsella het tot een geslaagd boek van haar bekende formule maakt.
Voor wat, hoort wat was wederom een feestje om te lezen.

Aanrader: Als je zin hebt in iets luchtigs, een zware week achter de rug hebt of een leesdip hebt.
ISBN: 9789044355772 (uitgeverij The House of Books)
Bladzijden: 395




Reacties

Populaire posts