Gewoon Vegan - Alexandra Penrhyn Lowe

Sommige mensen verzamelen kookboeken. Hoewel ik er een aantal heb, gebruik ik met name de site van een welbekende blauwe supermarkt voor inspiratie tijdens mijn veganistische kookkunsten. Met mijn jarenlange ervaring, weet ik regelmatig hoe ik dingen kan aanpassen, zodat het in mijn levensstijl past. De laatste jaren vliegt veganistisch eten als warme seitanbroodjes over de toonbank en schieten de kookboeken als paddenstoelen uit de grond, maar eigenlijk houd ik het vaak bij doorbladeren of het meekrijgen van de belangrijkste informatie via sociale media.


Alexandra Penrhyn Lowe, de auteur van het Huis Anubis (mijn jeugd❤!) en de onwijs gave serie de Laatste Wachter, heb ik bij haar laatste boekpresentatie ontmoet. Toen ik via Instagram zag dat haar kookboek eindelijk richting publiceren ging, heb ik het direct besteld bij mijn lokale boekhandel. Via haar sociale media deelde ze al veel recepten en door de persoonlijke kant die ze hierbij laat zien, en het bewijs levert dat plantaardig eten niet ingewikkeld hoeft te zijn of alleen maar tripjes naar het reformhuis vergt, besloot ik toch een kookboek toe te voegen aan de collectie.

Deze persoonlijke kant die Alexandra vaak laat zien, komt ook zeker naar voren in het kookboek, met een introductie over haar eigen beweegredenen. Ook bij de bereidingswijzen en door het boek heen staan diverse anekdotes of persoonlijke notities over het betreffende recept. Hierdoor leest het ook erg prettig; je kan duidelijk merken dat Alexandra schrijfster van beroep is.
Het kookboek is verder prachtig vormgegeven, met mooie illustraties, maar zonder foto´s. Soms mis ik dit, maar het past wel weer bij het kookboek zelf, door de op-gevoel-koken-stijl die Alexandra heeft. Haar recepten zijn daardoor goed te volgen en vallen, inclusief bereidingswijze, hier thuis in de smaak. De gerechten zijn goed te volgen voor mensen die minder tijd of zin hebben om te koken en zijn niet alleen geschikt voor bijzondere gelegenheden.  Hierdoor hebben we ook gelijk op de dag van aanschaf een recept uitgetest, de gezonde pasta pesto.

Daarnaast vind je in Gewoon Vegan recepten die geschikt zijn voor kinderen en diverse babyhapjes, wat aan aanvulling is op het huidige aanbod aan plantaardige kookboeken. Als veganist is het verder erg fijn om zo'n basiskookboek te hebben, waarin de bereidingswijzen van havermout, of tips voor het bouwen van een veganistische hamburger staan. Als je op zoek bent naar 100% ´gezonde´ recepten, of uitdagingen, raak je wellicht teleurgesteld, maar gelukkig is ook daarvoor voldoende keuze. Voor de veganist met chef-kok ambities raad ik daarom aan om het boek te laten circuleren binnen de omgeving die wellicht nog niet thuis is in plantaardig eten, zodat zij zien hoe simpel het kan zijn.


Reacties

Populaire posts